Üdv mindenkinek!
Történt pár dolog a héten, ami idehozott... Egyik a Kornya cikk, a másik hogy ennek kapcsán Dínchamionnal elkezdtünk eme topic témájában beszélgetni a fantasya.hu-n, harmadrészt meg most kaptuk meg a Hargitai Henrik féle rádió Tolkien és a fanatsy c. epizódjának szerkesztett változatát, amiben én is megszólalok majd...
Szóval végiglapoztam a topicot, és lenne pár felvetésem, hátha közeledik az álláspontunk. Én magam fantasy rajongó vagyok, és Tolkient is fantasy-nek tartom. Most meg elsősorban valami új szempontot próbálok felvetni, bár pár dologra reagálok is a régebbiek közül.
Legyen a mottó három nem: a fantasy nem regény, nem tündérmese, és nem trilógia...
Először is tisztázzuk, hogy én kiket tartok az angolszász fantasy irodalom reprezentatív (egyúttal általam legjobban kedvelt) szerzőinek: William Morris, Lord Dunsany, E. R. Eddison, Robert E. Howard, H. P. Lovecraft, Clark Ashton Smith, C. L. Moore, Jack Vance, Michael Moorcocok, Poul Anderson, és persze Tolkien... Azért egyes nevek fel-felmerültek, meg még mások is (Leiber, Donaldson, LeGuin) szóval nem igazán értem azt a hozzáállást, hogy nem ismertek jó fantasy szerzőket. Tény, hogy én is a régieket tartom nagyra, dehát Tolkien se ma alkot... Mindenesetre a klasszikus fantasy-k töbnyire Tolkien művei előtt jelentek meg, habár, ha azt nézzük, hogy Tolkien mennyi ideig írt asztalfióknak, akkor kortárs... Sajnos mindenki csak azt látja, hogy mi volt Tolkien után, és az tényleg nem elég.
A következőket írtam a fantasyán:
"Definiálni nem tudok, mert ahhoz lexikai tudás is kell, de megpróbálom leírni, hogy mit jelent nekem az, hogy végülis fantasy rajongó vagyok, vagy mi...
Kicsit kívülről megközelítve, adott egy csomó mű, amik történetesen nekem a kedvenceim, és általában, fantasy-nek tekintik őket. Tolkien is köztük van. Én a Tolkien konferenciákon vettem észre, hogy "ezek a Tolkienesek", teljesen értetlenül állnak a fantasy felé... Ez nem negatív dolog, csak jellemző, hogy nem nagyon olvasnak fantasy-t, vagy csak nagyon szelektíven, egy két nagyobb szerzőt szeretnek, de nem merülnek el az egész stílusban (persze van sok kivétel), vagy stílusirányzatban, vagy miben. Ez furcsa volt nekem, mert Tolkien nekem egy a sok jó fantasy szerző közül. Megpróbálom megmondani, hogy mi köti őket össze, és ebből ki fog bukni, hogy miért gondolom, hogy Tolkien fantasy író.
Menjünk vissza az időben, a 19. századba. Ekkor jelenik meg a preraffaelita mozgalom, amelynek egyik fő célkitűzése, hogy a művészeteszményükben visszamenjenek a Raffaelló előtti korba, vagyis a katolikus középkorba. Kedvelt témáik például az Arthur mondakör, festészetben, irodalomban. Tulajdonképpen máris Tolkiennél tartunk. Nem véletlen, hogy fantasy-teoretikusok körében sokan első "igazi" fantasy szerzőnek tartott William Morris maga is preraffaelita volt. A Well at the Worlds End című regényében (1896), már elég sok olyan jellemző található meg, ami később a fantasy regényekben is fontos lesz. Ilyen például a középkori világ (nála ez még egy jellemzően keresztény középkor, lovagokkal), ahol a történetben a mesék szereplői jelennek meg, varázslók, szörnyek, varázslatos helyek, maga a mágia. A cselekmény meg kalandos. Egyrészt tehát alapvető céljában, hogy a régi világ felé fordul, köthető Tolkienhez és a fantasyhez, másrészt a későbbi angolszász fantasy irodalom jellemző szereplőit, motívumait is megtaláljuk benne. Ez egyébként kézenfekvő is, hiszen amikor azt mondom, hogy a régi világ felé fordul, akkor ugyanazokhoz a hagyományokhoz megy ihletődni, amelyekhez például Tolkien is. Nem mellékes adat, hogy Tolkien kifejezetten Morris olvasás közben jött rá, hogy költő akar lenni, és olyan művet akar írni, mint Morris (ez történetesen az általam nem olvasott The House of the Wolfings volt, ami egyébként azért is érdekes, mert a Volsung saga újraköltése, amely mű viszont, bár vagy ezer éve íródott, brutális módon idézi fel olvasás közben a Hobbitot, vagy fordítva).
Szóval megszületett a fantasy, és Tolkien olvasta is, és alapvető élmény volt számára. Akár így is megfogalmazhatnám az eddigieket.
Aztán mit csinált még Tolkien? Világot teremtett. Tudom, (bár nem esküdnék meg rá, hogy értem is ) hogy Tolkien világa a Föld, meg, hogy milyen szoros kapcsolata van a Tolkien által tanulmányozott földi hagyományokhoz, középkori szövegekhez, de végülis minden fantasy szerző ezt csinálja. Az emberiség egyetemes mese és mitoszkincsét gondolja tovább, és alkot új mitoszokat, olyan térben és időben, ahol, és amikor már ez közösségi szinten elhalt, és a régi történetek már elfelejtődtek, amiket meg leírtak az elfelejtődésük idejében, abból, is csak kevés örződött meg. Világot és mitológiát teremt Dunsany, Lovecraft, Howard, és még sokan mások. Ez a fantasy, valamikor a Gyűrűk Ura megjelenésének idején, amikor egyébként vele párhuzamosan elkezd Howard és Lovecraft kultikus figurává válni. Nagyon közeliek a célok, a látásmód, és az eredmény is (gondoljunk például a kitalált nyelvekre, kitalált geográfiákra, vagy az archaizáló írásmódra, amik jellemző elemei a fantasy regényeknek), és ha a munkamódszer más is, nem véletlen, hogy ugyanazokat az embereket ihletik meg mindannyian. Vagy legalábbis nagyok az átfedések. Ha valakinek nem jön be valamelyik, az többnyire ízlés dolga. Van aki Luciferrel szimpatizál, az ő lelkét nem fogják megfogni Tolkien történetei, vagy ha mégis, akkor meg a többi Tolkien rajongó fog értetlenül állni az eredmény előtt... (Miért Szauronnak szurkol... )
Mindenesetre ezek az emberek lerakták egy új művészet alapjait, műveikből pedig nemcsak írók, de mindenféle művészeti ág ihletődött, és be is mutatkoztak a nagynyilvánosság előtt, amikor megcsinálták a GyU filmet. A film, számomra _a_ fantasy film. Minden egyes tárgy, minden egyes hang, minden egyes kép fantasy alkotás benne. Semmit nem vettek le a polcról, minden a képzelet szülötte, a kardok véseteitől kezdve az összes lakóhely építészetéig.
Tehát a fantasy minden művészeti ágban megjelenhet, sőt kifejezett célja, hogy még az iparművészetekben is megjelenjen, és ami összeköti ezeket a művészeket, az az ősi, archaikus világ felé fordulásuk, az európai emberek számára már elfelejtettnek tekinthető ősi mitoszokból, mesékből való ihletődés, és abból, új _élő_ mitológiák, világok teremtése.
Hát ezért gondolom Tolkient fantasynek. Nem tudtam volna mindezt elmesélni Tolkien nélkül..."
És akkor további érdekes felvetésekre reagálnék:
Lamorak/Mágia: már közeledünk nagyon. Mit értünk mágia alatt? a Hobbitok számára a Lembas ugyanolyan mágia, mint pl. Conan számára a Fekete Lótusz. Mi meg tudjuk, hogy ezek csak trükkös növények, amelyek hatóanyagai érdekes módon hatnak homo sapiens biokémiájára. De viszont beismerem, hogy még emésztenem kell, hogy mit akarsz mondani ezzel a Tolkiennél nincs mágia dologgal. Két dolgot érzek. Bármit is értessz mágia alatt, az nem számít abból a szempontból, hogy mi a fantasy. A másik pedig, hogy ha felfogom mit mondassz, akkor az nagyon brutálisan okosabbnak fogom érezni magamat...
Lamorak: "Mármost azt, hogy Tolkien és a 'fantasynak nevezett szövegek' között lényegi kapcsolat nincsen, legalábbis olyan nincsen, ami feljogosítana arra a kijelentésre, hogy 'Tolkien fantasy'"
Natehát a lényegi kapcsolat szerintem az, amiről fenntebb úgy nyilatkoztam, hogy mitoszteremtés, és hogy az archaikus világ felé fordulás. Csakhogy egyértelmű legyen a szórengetegben, hogy miről is próbálok beszélni...
Rózsa neve miért nem fantasy? Újabb jó kérdés. Megjegyzem magamnak, de már iszonyat késő van, meg úgyis csak a filmet láttam... De igyekszem majd valamikor válaszolni rá. Egyébként azért nem olvastam, mert _érzem_, hogy nekem mint fantasy rajongónak, nem jönne be túlzottan...
ui: Harry Potter tényleg nem fantasy, a Star Wars meg, nos mindenesetre közelebb áll a fantasyhez, mint a HP, vagy mint a SW a sci-fi-hez...
ui2: Lovecraft egyszerűen imádta a skandináv sagákat, és az Eddát.
jóéjt.