"Ismét felteszem a kérdést, amit még senki nem tudott megfelelően megválaszolni nekem: mi a fantasy? Mi az, amitől egy szöveget fantasy-nek kell(ene) nevezni?" (Lamorak)
Üdv! Lamorak: a Fantasya.hu "Fantasy irodalom, fantasy írók" c. fórumán is újfent terítékre került nemrég a "Mi a fantasy?"-téma. Az alább közlésre kerülő meghatározással kapcsolatban ott bejegyzésre került hozzászólásokat is érdemes átfutni.
FANTASY: 1. fantasztikus irodalmi (ld. fantasztikus irodalom), képzőművészeti, iparművészeti jelenség. 2. A profanizálódott (ld. profanizálódás), deszakralizálódott (ld. deszakralizáció) világ azon fantasztikus irodalmi és képzőművészeti jelenségeinek, törekvéseinek és irányzatainak gyűjtőfogalma, amelyeket az archaikum, illetve az archaikus világ felé fordulás jellemez. 3. A 19.-20. század fordulóján induló, a huszadik század második felében kibontakozó fantasztikus irodalmi, képzőművészeti és iparművészeti stílus, amely többek között William Morris, Lord Dunsany, E. R. Burroughs, E. R. Eddison, H. P. Lovecraft, Robert E. Howard, C. S. Lewis és J. R. R. Tolkien munkásságának hatására az angolszász irodalomban önálló stílusirányzattá fejlődött, s amely a világ számos más nemzeti irodalmára és művészetére is megtermékenyítő hatást gyakorolt, ám amely ugyanakkor más nemzetek, népek, illetve nyelvek irodalmában és képzőművészetében is jelentkezett. 4. zsáner fantasy.
A 20. századi világirodalomban kiemelkedő képviselői még a német Thomas Mann és Michael Ende, az olasz Italo Calvino, az anglo-indiai Salman Rushdie, az argentin Jorge Luis Borges, a svéd Selma Lagerlöf, az amerikai James Branch Cabell és Marion Zimmer Bradley, az angol T. H. White és Angela Carter az angol-amerikai Clive Barker, a portugál José Saramago, az orosz Mihail Bulgakov, a japán Akutagawa Rjúnoszuke.
Magyarországon az angolszász stílusirányzathoz hasonló törekvések legkiemelkedőbb képviselői a huszadik század első felében Gulácsy Lajos, Babits Mihály, Keleti Arthur, Balázs Béla és Weöres Sándor. Mellettük olyan írók művei fémjelzik a korabeli hazai ~-irodalmat, mint Jókai Mór, Csáth Géza, Kosztolányi Dezső, Tóth Árpád, Szerb Antal, Szepes Mária, Kodolányi János vagy Devecseri Gábor. A törekvések irodalmi és művészeti életben való kibontakozására a szocialista-realista eszményképet egyeduralkodóvá tevő, a rendszeridegen irodalmi törekvéseket föld alá kényszerítő korszak idején azonban nem volt lehetőség. Így a magyar nyelvű irodalomban a ~-irodalmi élet, illetve a ~-irodalmi törekvések csak a rendszerváltás után szökkenek szárba és indulnak virágzásnak ismét.
ARCHAIKUM: az emberiség őskorának legrégebbi korszaka, amelyben az ember gondolkodását a "szakramentum" (ld. szent) határozza meg.
DESZAKRALIZÁCIÓ: a nyugati, modern világ egyetlen, ám fontos vallási alkotása, amelynek során a szent a profánnal azonosul, s amelynek végső stádiuma a profán lét.
PROFANIZÁLÓDÁS: a profán egyeduralkodóvá válása; olyan folyamat, amelynek során a szent eltűnik, illetve a profánnal azonosul.
SZENT: 1. a profán ellentéte; a valóság minden olyan megnyilvánulása, amely egészen más, tökéletesen különbözőnek bizonyuló, mint a profán valóságok.
2. Valami, ami léttel telített, erő, valóság, örökkévalóság és hatóerő. Irracionális oldaláról közelítve a ~ a megnyomorító túlerővel rendelkező, értelem számára nem hozzáférhető, mindenen kívül álló, semmiféle emberi, a világmindenség semmiféle tapasztalatával össze nem hasonlítható, ún. numinózus (isteni, a latin numen=istenség szóból), jelenség, amely a rémület, illetve az ilyen jelenséggel szemben érzett jámbor, félelemmel vegyes tisztelet érzését váltja ki az emberből. Megjegyzendő, hogy - amiként azt Mircea Eliade Das Heilige und das Profane. Vom Wesen der Religiösen (1957: Berényi Gábor, A szent és a profán - A vallási lényegről, 1987) című vallástörténeti művében kifejti: "a nyelv [a numinózus jelenségeket] a természettől vagy az ember profán szellemi életéből kölcsönzött szavakkal fejezi ki, ez az analogizáló kifejezésmód éppen abból fakad, hogy képtelenek vagyunk az egészen mást megnevezni: a nyelv mindent, ami a normális emberi tapasztaláson túlmutat, kénytelen olyan szavakba öltöztetni, amelyek a normális tapasztalásból származnak".
3. A világban való létezés egyik módja, a vallásos érzésű ember élményvilágára jellemző egzisztenciális helyzet, amelyben a világ valamennyi jelensége "szakramentum", tehát a ~-tel összekapcsolódó, vagy azzá váló lehet, s amelynek során így a világmindenség egésze hierophániává válhat.
PROFÁN: a természetes, közönséges, hétköznapi valóságok; a kozmikus környezet a maga valóságában; a kozmikus környezet minden olyan megnyilvánulása, ami nem hierophánia.
HIEROPHÁNIA: a szent megnyilatkozása, megmutatkozása, melynek következtében a közvetlen valóság természetfeletti valósággá lényegül át; a valóság minden olyan megnyilvánulása, amely a profántól tökéletesen különbözőnek bizonyul.
PROFÁN LÉT: a deszakralizáció, a profanizálódás végső stádiuma, vallásos érzés nélküli lét, amelyben az ember egész élményvilágára a deszakralizáció jellemző; mint ilyen a világban való létezés sajátos módja, olyan egzisztenciális helyzet, amelyet az ember történelme során alakított ki, s amely a modern társadalmak nem vallásos emberére jellemző.
ZSÁNER FANTASY(genre, mainstream, fő áramlat): olyan fantasy, amelynek témája közösségek, népek, nemzetek, országok, birodalmak sorsára kiható küzdelem, amelybe földöntúli, emberfeletti (vagy "emberalatti") erők, hatalmak is beavatkoznak, illetve amelynek hátterében ilyen események állnak, s amelyhez a földrajzi és kulturális kereteket egy preindusztriális kor technikai színvonalán álló képzelt világ adja. Főszereplői rendszerint idealizált, kiemelkedő, nem ritkán különleges, emberfeletti képességekkel, adottságokkal rendelkező hősök. A ~ önálló irányzattá kibontakozott válfaja a szerepjáték fantasy. A ~ Lukianosz, Rabelais, Jonathan Swift, William Blake, Lord Dunsany, E. R. Burroughs, Abraham Merritt, E. R. Eddison, H. P. Lovecraft, R. E. Howard, Fritz Leiber, Jack Vance, L. Sprague de Camp, Lin Carter, J. R. R. Tolkien munkássága nyomán a 20. század közepére alakul ki.
SZEREPJÁTÉK FANTASY: a zsáner fantasy önálló irányzattá kibontakozott válfaja. Kezdetben a Gary Gygax megalkotta, elsősorban Robert E. Howard, Fritz Leiber, Jack Vance és J. R. R. Tolkien műveire alapozott Dungeons&Dragons (utóbb Advanced Dungeons & Dragons) szerepjáték fantáziavilágaihoz (ld. Dragonlance, Forgotten Realms, Ravenloft, Dark Sun stb.) elsősorban a szerepjáték népszerűsítése céljából készülő művek, később valamennyi fantasy szerepjátékhoz (Earthdawn, Ars Magica, M.A.G.U.S., Káosz, stb.) írt, illetve ezek eszköztárát mímelő irodalmi mű.
Az első ~, amely elsöprő közönségsikert arat, Margaret Weis és Tracy Hickman Dragonlance Chroicles (Sárkánydárda Krónikák) című regényfolyamának első három része: Dragons of Autumn Twilight (1984: Füssi-Nagy Géza, Az őszi alkony sárkányai, 1992), Dragons of Winter Night (1985: Füssi-Nagy Géza, A téli éj sárkányai, 1992), Dragons of Spring Dawning(1985: Füssi-Nagy Géza, A tavaszi hajnal sárkányai, 1992). Az 1990-es években napvilágot látott számtalan ~ közül kiemelkedik R. A. Salvatore The Dark Elf Trilogy (Sötét elf-trilógia) című regény-ciklusával: Homeland (1990: Hoppán Eszter, Otthon, 1994), Exile (1990: Hoppán Eszter, Száműzött, 1994), Sojourn (1991: Hoppán Eszter, Menedék, 1994).
Magyarországon az Atlantisz magazin publikál először ~-t: Margaret Weis és Dezra Despain Raistlin's Daughter (1987: Novák Csanád, Raistlin lánya, 1990) című novelláját. E mű előszavában értesülhetett a magyar nagyközönség először a ~-ról. Az előszó szerzője, Novák Csanád, mint maga írja: önkényesen "role-play fantasy"-nek, vagy "role-play sztorinak" nevezi a művet, és egyúttal a fantasynek ama ágát, amelybe a szóban forgó mű tartozik. Ekként fogalmaz: "A fantasy szerepjátékok, elsősorban az AD&D kitűnő történeteket, világokat teremtenek meg a játék folyamán. A lejátszott kalandokat azután leírják, vagy a már megalkotott világban, a játékban kialakult jellemekkel újakat találnak ki. Nos ezeket a történeteket nevezzük mi role-play sztoriknak." (Atlantisz, I. évf. 6. sz.)
Az 1990-es évek elejétől, John Caldwell (Nemes István) A Káosz Szava (1990) és Wayne Chapman A Halál havában (1991) című regényének megjelenésétől, illetve közönségsikerétől kezdve a ~ meghatározó irányzat Magyarországon, az 1990-es évek második felében pedig a zsáner fantasy mellett a ~ túlsúlya jellemzi a hazai könyvpiacot és a magyar fantasy-irodalmat.